
 
 

1 
 

State Media, Terror Ties: 

How Turkey's Anadolu Agency Targets Americans 

Report by 

 

 

Executive Summary 

Anadolu Agency (AA), established in 1920 as Turkey's official state news agency, has undergone 

significant transformation under President Recep Tayyip Erdoğan's administration. What was once 

positioned as Turkey's primary news service has evolved into a sophisticated propaganda apparatus 

that systematically promotes Islamist ideologies, maintains relationships with designated terrorist 

organizations, and actively disseminates anti-Western and anti-American narratives. These factors 

are made all the more concerning given AA also publishes its content in English on its large social 

media accounts to U.S.-based audiences, thereby serving as a direct vector for radicalization.  

https://www.aa.com.tr/en/p/history
https://mediabiasfactcheck.com/anadolu-agency/


 
 

2 
 

This analysis examines six critical dimensions of AA's operations: its ties to Hamas and the 

Muslim Brotherhood (MB); the mechanisms of state control that ensure alignment with 

government objectives; the employment of personnel with documented terror connections; the 

systematic promotion of anti-American and anti-Western content; influence on American citizens; 

and allegations of staging Hamas propaganda in Gaza. These findings reveal a concerted effort to 

weaponize journalism in service of Turkey's geopolitical ambitions and ideological agenda. 

Key Findings 

• AA maintains documented relationships with Hamas and Muslim Brotherhood leadership 

through exclusive interviews, direct communications, and formal partnerships with terror-

linked organizations like the League of Parliamentarians for Al-Quds. 

 

• Multiple AA journalists and photographers have documented connections to terrorist 

organizations, including staff who received awards from Hamas officials, were present 

during the October 7 attacks, and actively promoted antisemitic content and terrorist 

operations. 

 

• Under President Erdoğan's direct oversight, AA has been transformed from a news agency 

into a government mouthpiece that systematically promotes Islamist ideologies and anti-

Western narratives. 

 

• AA maintains substantial social media followings among American audiences (over 1.3 

million combined followers) while lacking proper transparency labeling, allowing Turkish 

state propaganda to reach Americans without clear identification. 

 

• A German investigation revealed that an AA photographer staged propaganda images in 

Gaza were later republished in major media outlets. 

 

 

 



 
 

3 
 

1. Ties to Hamas & Muslim Brotherhood 

Sympathetic Coverage 

AA's coverage consistently presents Hamas in favorable terms, referring to Hamas terrorists as 

"resistance fighters" and providing uncritical platforms for their statements and propaganda. The 

agency has conducted exclusive interviews with former Hamas leaders such as Ismail Haniyeh and 

Khaled Meshal, offering them prominent exposure to amplify their messaging without challenging 

their narratives or providing balanced reporting. This editorial approach directly reflects the 

Turkish government's position under President Erdoğan, who has long been a supporter and patron 

of Hamas. 

Anadolu’s content has amplified MB viewpoints. For instance, it highlighted the Brotherhood 

praising Erdoğan for refusing to label them terrorists.  Another article published by AA in 

November 2020 gave extensive platform to Malaysian Islamic organizations defending the Muslim 

Brotherhood against Saudi Arabia's terrorist designation, claiming the Brotherhood is a victim of 

oppression that adheres to democracy and the rule of law. Such examples illustrate how AA’s 

editorial stance aligns with the Turkish government’s Islamist-friendly outlook and connections, 

giving voice to groups that Turkey’s leadership politically or ideologically supports.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Credit: Anadolu Agency 

https://www.aa.com.tr/en/middle-east/factbox-israel-s-new-plan-for-gaza-occupation-displacement-aid-control-amid-genocide/3557802
https://www.aa.com.tr/en/middle-east/turkey-egypt-rapprochement-serves-palestinian-cause-hamas-leader/2195304
https://www.aa.com.tr/en/middle-east/hamas-khaled-meshaal-on-principles-pragmatism/811428
https://www.fdd.org/analysis/2025/03/28/hamas-and-turkey-partners-in-terror/
https://www.aa.com.tr/en/middle-east/brotherhood-hails-turkish-presidents-defense-of-group/755144
https://web.archive.org/web/20230701114510/https:/www.aa.com.tr/en/asia-pacific/malaysian-entities-slam-riyadh-for-saying-mb-terrorist/2053590
https://www.aa.com.tr/en/middle-east/hamas-khaled-meshaal-on-principles-pragmatism/811428


 
 

4 
 

Egyptian Crackdown on AA Operations 

In 2020, Egyptian police conducted raid on Anadolu Agency's Cairo office, resulting in the 

detention of four staff members. Egypt's Interior Ministry justified the operation as part of broader 

counter-terrorism efforts, stating that the action targeted the news agency due to its role in 

advancing "the plots of the terrorist Muslim Brotherhood and the countries supporting it." The 

Muslim Brotherhood remains a banned organization in Egypt following its designation as a 

terrorist group. 

Egyptian authorities further alleged that AA had been disseminating "false news with the aim of 

distorting Egypt's image," reflecting Cairo's broader concerns about Turkish state media's coverage 

of Egyptian domestic affairs. 

 

 

 

 

 

 

 

 

Direct Communication Channels with the Muslim Brotherhood 

In 2020, AA published an article revealing how Muslim Brotherhood spokesman Talaat Fahmy 

sent a Telegram to AA Director General Şenol Kazancı and the agency's editorial and 

administrative staff congratulating them on the 100th anniversary of its founding. The MB further 

described AA as a "distinguished media institution" and "voice that speaks the truth and builds the 

truth," thereby demonstrating the direct communication channels and mutual recognition between 

AA and Muslim Brotherhood leadership. 

 

Credit: AP News 

https://apnews.com/general-news-6a2dd570c47bca7efeeffae419b73271
https://archive.is/io1z4#selection-1311.144-1311.192
https://apnews.com/general-news-6a2dd570c47bca7efeeffae419b73271


 
 

5 
 

The League of Parliamentarians for Al-Quds Partnership 

AA agreed to collaborate with the League of Parliamentarians for Al-Quds and Palestine (LP4Q), 

a political lobby network comprising approximately 1,500 parliamentarians worldwide, “in order 

to serve the Palestinian and the cause of Jerusalem in the media and to confront the disinformation 

and falsification campaigns of the Israeli media machine.” The organization, which purports to 

work on behalf of Palestinian rights, in fact maintains extensive ties to terrorist networks, 

according to the Foundation for the Defense of Democracies. 

LP4Q's president, Abdullah Hussein al-Ahmar, exemplifies these connections through his 

documented roles as a board member of the U.S.-sanctioned "Union of Good" and chairman of the 

"Al Quds International Foundation," sanctioned in 2012 for providing financial support to Hamas. 

Al-Ahmar utilizes Turkey as an operational base for LP4Q activities that advance both Hamas and 

Muslim Brotherhood interests. 

Following the Hamas-led October 7, 2023 massacre, in which 1,200 Israelis were murdered and 

250 others taken hostage, LP4Q leaders including Mohammad Makram Balawi shared platforms 

with senior Hamas operatives such as Khaled Mashaal. In November 2023, LP4Q hosted Hamas 

leader Ahmed Bahr for an event titled "Ways to protect Al Aqsa Mosque from Israeli aggression." 

Bahr was subsequently eliminated by the Israel Defense Forces (IDF) in Gaza. 

2. State Control and Government Agenda Promotion 

Anadolu Agency operates as a state-run news agency where President Erdoğan has exercised 

significant influence over key appointments and editorial direction. Media Bias/Fact Check, a 

media credibility assessment site, rates AA as "an agency controlled by the right-wing ruling party" 

with "a very strong pro-government state bias.” According to State Media Monitor, most of 

Anadolu Agency's budget is sourced from state subsidies, as reported by local journalists.  

In 2014, the appointment of Şenol Kazancı, Erdoğan's former aide and confidant, as AA's Director 

General exemplifies this control structure. This placement ensures alignment between AA's 

editorial output and the ruling AKP party's messaging requirements, effectively eliminating any 

potential for independent journalistic judgment. 

https://www.fdd.org/analysis/op_eds/2024/04/12/hamas-enablers-in-the-turkish-government/
https://home.treasury.gov/news/press-releases/jy2632
https://indianexpress.com/article/india/former-hamas-chief-virtually-addresses-pro-palestine-rally-in-kerala-9004497/
https://archive.is/maXb3
https://archive.is/QokuH
https://www.reuters.com/investigates/special-report/turkey-erdogan-media/
https://mediabiasfactcheck.com/anadolu-agency/
https://statemediamonitor.com/2024/08/anadolu-agency/
https://www.hurriyetdailynews.com/erdogans-former-adviser-to-head-anadolu-agency-75717


 
 

6 
 

Following Turkey's adoption of an executive presidential system in 2018, Erdoğan placed Anadolu 

Agency under the direct control of the Communications Directorate of the Turkish Presidency by 

presidential decree.  

A Reuters investigation in 2022 revealed that during the 2019 Istanbul municipal elections, AA 

abruptly stopped releasing election results when the opposition candidate was leading, creating 

"confusion and paralysis" in newsrooms as managers awaited government direction on how to 

report the outcome. The investigation found that AA, as "the only media source for election 

results," serves as a critical information gatekeeper in Turkey's centralized media control system 

coordinated by the Communications Directorate. Notably, AA, which distributes video news in 

English via Reuters, did not respond to Reuters' request for comment about its coverage of the 

elections. 

Turkey's Constitutional Court later ruled in 2021 that placing AA under direct control of the 

Communications Directorate violated the agency's constitutional autonomy. However, Erdoğan's 

influence over AA's editorial narratives remains intact even after this ruling – owing to the 

authoritarian nature of his rule – and AA continues to be universally recognized as state-run.  

Moreover, the watchdog group Nordic Monitor reported on instances where AA published 

fabricated or misleading reports to support Ankara's political objectives. During the aftermath of 

the failed 2016 coup attempt, AA disseminated false information based on manipulated 

intelligence documents to support the government's narrative while simultaneously censoring 

portions that referenced Erdoğan's documented connections to ISIS and the Muslim Brotherhood. 

Additionally, AA consistently – and arguably inaccurately – reports stories that portray Turkey in 

a positive light. For example, AA has published glowing stories touting the country’s efforts and 

achievements in the sphere of multiculturalism and women’s rights. 

However, Freedom House graded Turkey a 33/100 in its “Freedom in the World 2025” report, 

writing that “President Recep Tayyip Erdoğan, whose Justice and Development Party (AKP) has 

ruled Turkey since 2002, has become increasingly authoritarian over the past decade, consolidating 

power through constitutional changes and the imprisonment of political opponents, independent 

journalists, and members of civil society. The AKP has responded to recent economic challenges 

https://balkaninsight.com/2021/02/24/turkish-court-overrules-erdogans-power-grab-over-anadolu-agency/
https://www.reuters.com/investigates/special-report/turkey-erdogan-media/
https://www.turkishminute.com/2021/02/24/top-court-ruled-against-putting-state-run-news-agency-under-erdogans-control/
https://nordicmonitor.com/2020/08/erdogan-govt-disinformation-campaign-exposed-during-the-court-hearing-in-turkey/
https://www.aa.com.tr/en/todays-headlines/turkey-model-for-europe-in-multiculturalism/1389972
https://www.aa.com.tr/en/americas/turkiye-upholds-zero-tolerance-approach-in-combating-violence-against-women-un-envoy/3404369
https://freedomhouse.org/country/turkey/freedom-world/2025


 
 

7 
 

and municipal election defeats by intensifying its efforts to suppress dissent and limit public 

discourse.” 

Specifically, Freedom House notes that “Turkey’s rates of femicide and gender-based violence—

which often involve domestic violence and attacks by current or former intimate partners—are 

among the world’s highest” and that the government discriminates against cultures and religions 

like the Kurdish population. 

3. AA Journalists Linked to & Praising Terror 

AA has employed multiple journalists and other staffers with documented connections to terrorist 

organizations, creating systematic compromises in editorial independence and professional 

integrity. These relationships extend beyond ideological sympathy to include active collaboration, 

award ceremonies, and operational coordination. 

Hakan Copur – AA Chief Washington Correspondent 

One day after the October 7 massacre, Copur shared an image stating "I Stand with Palestine" and 

made another post stating: "Isn't it ironic how the US/Europe, which provide unlimited and 

unconditional support to Ukraine against Russia's invasion attempt, support the occupying side 

when it comes to Israel's occupation?" In this post, Copur attempted to portray Western support 

for Israel's right to defend itself against Hamas terrorism as hypocritical. He did this by drawing a 

false equivalence between Hamas's terrorist attacks on civilians and Ukraine's legitimate defense 

against Russian military invasion. 

 

 

 

 

 

 

 Credit: Hakan Copur on X 

https://archive.is/CSA8o
https://archive.is/YlhuY
https://archive.is/YlhuY


 
 

8 
 

In 2023, Nordic Monitor revealed that Copur was flagged during a confidential probe into Islamic 

Revolutionary Guard Corps (IRGC) Quds Force operations in Turkey. Court documents revealed 

his connections to the Foundation for Human Rights and Freedoms and Humanitarian Relief 

(IHH), described as a logistics supplier for al-Qaeda operations. The IHH recognized Çopur's 

volunteer work with the organization.   

Additionally, Copur made an X post in 2015 questioning why ISIS does not attack U.S. or Israeli 

targets, ostensibly suggesting that ISIS is connected to or has coordinated with Israel and the U.S.   

FARA (Foreign Agents Registration Act) disclosures filed November 4, 2022 list Copur as a 

registered foreign agent for Turkish Radio and Television Corporation (TRT), confirming his 

formal role in Turkish government information operations within the United States. 

Omar El-Qatta – Photojournalist 

The Committee for Accuracy in Middle East Reporting 

and Analysis (CAMERA) documented El-Qatta's 

extensive social media activity promoting antisemitic 

sentiment and praising Hamas operations. In 2013, El-

Qatta was photographed receiving an award from former 

Hamas leader Ismail Haniyeh. El-Qatta has taken 

numerous photos in Gaza that have been featured in AA. 

On November 30, 2013 he posted on X (then Twitter): 

"Awaken a war, light a fire and let it be a curse upon the 

Jews and their supporters." Additional posts praised former Hamas spokesman Abu Obaida, 

referring to him as "oh terror of the Jews" and expressing support for his operations. While these 

social media posts have since been deleted, their documentation reveals the depth of ideological 

alignment and active support for terrorist operations. 

 

 

 

 

Credit: guffanti_marco on X 

https://nordicmonitor.com/2023/03/arlington-resident-and-lobbyist-who-works-for-turkey-flagged-in-irgc-quds-force-probe-in-turkey/
https://www.meforum.org/qatar-funded-al-qaeda-linked-turkish-outfit
https://nordicmonitor.com/wp-content/uploads/2023/03/Hakan_Copur_tweet_2015-768x283.png
https://efile.fara.gov/docs/6780-Short-Form-20221104-4.pdf
https://www.camera.org/article/nprs-pro-hamas-anti-israel-narrative-part-ii-producer/
https://www.camera.org/article/nprs-pro-hamas-anti-israel-narrative-part-ii-producer/
https://www.aa.com.tr/en/pg/photo-gallery/a-stark-collection-of-images-showing-hospitals-schools-and-refugee-shelters-bombed-out-by-israeli-army-s-strike-in-the-gaza-strip
https://x.com/guffanti_marco/status/1952715441278767532
https://www.aa.com.tr/en/pg/photo-gallery/a-stark-collection-of-images-showing-hospitals-schools-and-refugee-shelters-bombed-out-by-israeli-army-s-strike-in-the-gaza-strip
https://x.com/guffanti_marco/status/1952715441278767532/photo/2


 
 

9 
 

Ashraf Amra – Photojournalist 

Amra was present during Hamas's October 7, 2023 attacks, capturing real-time photos of the 

massacre. His photographs, credited to "Ashraf Amra/Anadolu Agency via Getty Images," 

documented Hamas breaching Israeli security infrastructure. Reuters selected Amra's October 7 

photographs as "Pictures of the Month," confirming his presence during the attacks. 

Amra has taken infamous photos of former Hamas leader Yahya Sinwar, including a 2018 photo 

from a Hamas rally in Khan Yunis showing Sinwar flaunting a handgun he allegedly took from 

Israeli soldiers. Other notable photos by Amra include Sinwar at a Hamas rally in Gaza City in 

2021, holding up a young child holding a rifle. 

In September 2023, Amra received a hospital visit from 

former Hamas official Ismail Haniyeh and Hamas 

official Taher al-Nunu while being treated for injuries 

sustained during Gaza border riots. During this visit, 

Haniyeh expressed appreciation for Amra's role in 

exposing "crimes of the occupation," while Amra 

committed to continuing his "national role" despite his 

injuries. This high-profile visit represented the second 

documented interaction between Haniyeh and Amra, 

with the first occurring in 2012. 

Amra has also been photographed posing with Salama Maarouf, head of the Hamas-run Gaza 

government media office.  

Additional Personnel  

AA photographer Ali Jadallah received a journalism award from the Hamas-run Government 

Media Office in 2022 and was also photographed posing alongside Maarouf, head of the Hamas-

run Gaza government media office. In 2024, Jadallah received the “Best Photo of the Year” award 

from the Alliance of Mediterranean News Agencies (AMAN) for his work with AA.  

Hani al-Shaer, a freelance journalist with AA, documented Hamas terrorists inside Israel on 

October 7, 2023, after infiltrating with them through security barriers. His personal Facebook page 

Haniyeh visiting Amra. Credit: Gaza8City on 
Instagram 

https://honestreporting.com/exposed-gaza-photojournalists-shared-call-to-infiltrate-israel-on-oct-7/
https://www.reuters.com/pictures/photos-of-the-month/pictures-month-october-2023-10-31/
https://archive.is/Q8f8U
https://www.memri.org/tv/hamas-leader-yahya-sinwar-flaunt-weapon-idf-raid-gaza-martyrdom-death-killing
https://archive.is/GC2Io
https://www.instagram.com/reel/Cxi8-9pthMA/
https://www.counterextremism.com/extremists/taher-al-nunu
https://archive.is/6b9nY
https://honestreporting.com/wp-content/uploads/2024/01/Haniyeh-Award-768x890.png.webp
https://archive.is/OFg9Q
https://www.jns.org/foreign-journos-in-gaza-participated-in-hamas-loyalty-day-events/
https://x.com/alijadallah66
https://archive.is/nsqUF
https://archive.is/Ra4fz
https://www.aa.com.tr/en/middle-east/21-palestinian-patients-leave-besieged-gaza-for-medical-treatment-abroad/3259734
https://archive.is/0hKUD
https://www.instagram.com/reel/Cxi8-9pthMA/
https://www.instagram.com/reel/Cxi8-9pthMA/


 
 

10 
 

appears to contain further documentation of his October 7th presence, featuring additional photos 

of infiltrators posing next to a destroyed IDF tank after breaking through the security fence.  

Saed Abu Nahan, a former freelance cameraman 

with AA, was eliminated by Israeli forces on January 

10, 2025. He posted a flyer praising a deceased 

Hamas terrorist and shared photos from the 

terrorist’s funeral, describing him as his "dear 

friend" in the captions.  

On December 3, 2023, he published a post on his 

Telegram channel depicting armed terrorists with the 

comment: "Men take revenge with weapons. It's 

time to clash" accompanied by hashtags referencing 

Hamas's October 7 operation codename "Al-Aqsa 

Flood." On the day of October 7, he made posts glorifying Hamas terrorists who infiltrated 

southern Israel via paragliders and trucks. 

According to what appears to be one another of Nabhan's Facebook accounts, he also worked for 

Safa News Agency, a Hamas-affiliated news outlet, with his photographs credited on Safa's official 

Telegram channel. 

Ramzy Abu al Qumsan, who describes himself as a journalist from Jabalia, also goes by the name 

"Ramzy Mahmoud," and has documented work with AA. He was present capturing photos at 

Hamas propaganda ceremonies, and took a selfie of himself attending a ceremony where he 

referred to Keith Siegel, an Israeli- American civilian kidnapped by Hamas, as an "Israeli prisoner," 

adopting Hamas's propaganda terminology for hostages.  

 

4. Promotion of Anti-American and Anti-Western Narratives 

Anadolu Agency targets Western audiences, especially Americans, with content that frequently 

presents the United States in negative terms, emphasizing themes of systemic racism and 

oppression while amplifying divisive social issues and controversial topics. 

Credit: Saed Abu Nahan on Telegram 

https://archive.is/ygnpx
https://www.aa.com.tr/en/middle-east/anadolu-freelance-cameraman-saed-abu-nabhan-killed-by-israeli-army-/3447159
https://archive.is/IsRLH
https://archive.is/j89Yi
https://archive.is/xngzR
https://archive.is/Y4snq
https://archive.is/nC3s4
https://archive.is/zo3E3
https://archive.is/GudmU
https://www.timesofisrael.com/facebook-deletes-hamas-linked-safa-news-agencys-page/
https://archive.is/WTuoT
https://archive.is/Ulb2q
https://archive.is/Ulb2q
https://x.com/88_ramzy
https://archive.is/lWpi6
https://archive.is/HR52I
https://archive.is/ooI8G
https://www.timesofisrael.com/ex-hostage-keith-siegel-hopes-for-the-wars-end-and-the-return-home-of-all-hostages/
https://archive.is/nC3s4


 
 

11 
 

For example, on November 16, 2023, AA ran a 

story on Native Americans, which attributed 

the hardships they face to "genocide, 

displacement, seclusion, removal and ongoing 

oppression and intergenerational trauma," 

adding that "These conditions were enacted by 

way of military campaigns, diseases, broken 

treaties, and laws by the US government to 

disenfranchise and discriminate against Native 

and Indigenous peoples."  

Additionally, AA has posted graphics on social 

media accusing U.S. history of being “riddled with records of genocide against Native Americans, 

Africans, massacres in Southeast Asia, the Middle East.” Other articles and content from AA have 

promoted the narrative that the U.S. suffers from institutional racism against black Americans.  

The focus of a Turkish-based outlet on these domestic U.S. issues suggests a potential strategy of 

stoking social tensions rather than providing balanced international news coverage. 

5. Influence on Americans and Lack of Transparency 

According to AA’s website, the network maintains a presence at four U.S. locations: Washington 

D.C.’s National Press Building; the 

PRESS room in the Pentagon; the PRESS 

suites at New York’s UN Plaza; and 211 

East 43rd Street. Although directly 

controlled by the Turkish government, it 

has not registered under FARA, 

potentially in violation of American law. 

AA's English-speaking accounts 

maintain substantial followings across 

major social media platforms as of 

September 2025: Facebook with 570k 

Credit: Anadolu Agency on X 

Credit: CGTN & Anadolu Agency on Facebook 

https://www.aa.com.tr/en/americas/indigenous-peoples-in-us-continue-to-face-oppression-poverty-discrimination/3021646
https://archive.is/Pn8qF#selection-639.0-639.125
https://www.aa.com.tr/en/americas/racism-against-black-people-increasing-in-us-western-countries-research-shows/3171101
https://www.aa.com.tr/en/p/international-offices
https://www.facebook.com/anadoluagencyenglish
https://archive.is/Pn8qF
https://www.facebook.com/ChinaGlobalTVNetwork
https://www.facebook.com/anadoluagencyenglish


 
 

12 
 

followers, YouTube with 226k followers, Instagram with 99.6k followers, TikTok with 236.8k 

followers, and X with 245k followers. Despite this significant reach and AA's status as a state-

controlled media outlet, only AA’s YouTube account carries a "state-controlled media" label that 

informs users about the nature of the content they are consuming. 

This labeling inconsistency is particularly notable when compared to other state media outlets. For 

example, while Facebook and Instagram (both owned by Meta) attach the label to China Global 

Television Network's (CGTN) pages, they have not applied similar transparency measures to AA’s 

accounts.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6. Allegations of Staged Gaza Photographs 

Concerns about Anadolu Agency's Gaza coverage gained international attention through a major 

investigation in August 2025 that raised serious questions about the agency's photojournalistic 

practices and editorial standards. 

German newspaper Bild published a widely read investigation that accused AA photographer Anas 

Zayed Fteiha of staging Hamas propaganda. Fteiha’s work, distributed through Anadolu and 

picked up by major international media outlets including CNN, BBC, and German publications, 

Credit: CGTN & Anadolu Agency on Instagram 

https://www.youtube.com/user/anadoluagency
https://www.instagram.com/anadoluagency/
https://www.tiktok.com/@anadoluagency
https://x.com/anadoluagency
https://www.facebook.com/ChinaGlobalTVNetwork
https://www.instagram.com/cgtn/
https://www.bild.de/politik/ausland-und-internationales/gestellte-gaza-bilder-dieser-fotograf-inszeniert-hamas-propaganda-689069205bfd36554e9e6806
https://www.instagram.com/cgtn/
https://www.instagram.com/anadoluagency/


 
 

13 
 

was characterized as serving Hamas propaganda goals by generating sympathy in the West and 

anger toward Israel. The investigation quoted historian and photography expert Gerhard Paul, who 

told the Süddeutsche Zeitung: “In southern Gaza, Hamas exercises complete control over image 

production." Soon after the Bild investigation was published, several European news agencies cut 

ties with Fteiha. 

Conclusion & Recommendations 

The evidence presented in this analysis reveals that Anadolu Agency has evolved far beyond its 

original mandate as Turkey's state news service into a sophisticated propaganda apparatus that 

poses significant concerns for Western democratic societies. Under state control, AA has cultivated 

relationships with designated terrorist organizations, employed personnel with terror connections, 

and weaponized journalism to advance Turkey's geopolitical and ideological objectives. 

Perhaps most troubling is AA's deliberate targeting of American audiences through substantial 

social media platforms that lack proper state-media transparency labeling. This creates a direct 

vector for Turkish government propaganda to influence U.S. public opinion while masquerading 

as legitimate journalism. Combined with AA's documented promotion of anti-American narratives 

and its staff's active participation in terrorist propaganda operations, these findings suggest a 

coordinated effort to undermine Western interests and democratic values. The international 

community, particularly U.S. policymakers and social media platforms, must recognize AA not as 

a conventional news organization but as an arm of Turkish state influence operations that requires 

appropriate regulatory oversight and transparency measures. 

 

Disclaimer: 

Any reliance on the information provided in this document by any individual shall be based on his/her own independent 

investigation and verification as to all research, data, communications, contained in this document. The foregoing document is 

provided as a supplemental research report contained on the topics therein. Any use of screenshots, visuals, graphics, or pictures 

contained (“Images”) herein may be subject to copyright and other intellectual property rights. The Publisher makes no warrants 

or guarantees regarding the usability of these images; therefore, citation, display or redistribution of any Images as-is shall be at 

Recipients’ own legal and commercial risk. No such part of this documentation shall be utilized for any other purpose other than 

informational. The unauthorized dissemination of the materials contained herein and any reliance thereon by any third parties, 

agents of same or individuals shall not be in any way associated or attributed to the Publisher of this document. Publisher does not 

make any warranties as to the accuracy, content, completeness or reliability of the information contained herein. 

https://www.thejc.com/news/israel/picture-agencies-drop-gaza-photographer-hunger-images-staged-sl1eyl2e
https://www.thejc.com/news/israel/picture-agencies-drop-gaza-photographer-hunger-images-staged-sl1eyl2e

